You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience and security.

Povratak Formule 1 u Melbourne nakon tri godine

Formula 1 vraća se utrkivanju u Australiji prvi puta nakon 2019. na novoj, značajno bržoj konfiguraciji staze Albert Park i s novom generacijom bolida koji bi mogli pružiti spektakularno utrkivanje – donosimo pregled statistike, povijesti i informacija o stazi za treću utrku ovogodišnjega F1 prvenstva.

Uoči povratka Formule 1 u Australiju s potpuno novim bolidima organizatori su pripremili novu konfiguraciju staze i novi asfalt koji će vozačima omogućiti više prilika za pretjecanje i značajno veće prosječne brzine, potencijalno veće od 250 km/h (prosječna brzina pole position kruga iz 2019. iznosila je 237.194 km/h), donosi MAX.F1.net.

Albert Park u F1 kalendaru je debitirao 1996. kao zamjena za Adelaide, a utrka je najčešće bila prva utrka sezone osim 2006., 2010., 2020., 2021. i 2022. (prošle dvije sezone nije se vozilo zbog pandemije).

Prvi puta otkako se staza koristi za utrke Formule 1 zamijenjen je asfalt na cijeloj stazi koji je navodno prilično abrazivan, a prilika je iskorištena i kako bi se napravile promjene na stazi koje bi trebale povećati šanse za pretjecanje kojih na staroj konfiguraciji nije bilo puno.

Kako bi se povećale šanse za pretjecanja 2018. je uvedena i treća DRS zona, čime je Albert Park postao prva staza s tri DRS zone, a ove godine postat će prva staza s četiri DRS zone jer je eliminiranjem starih zavoja 9 i 10 nastao novi period punoga gasa koji je iskorišten za novu DRS zonu.

STATISTIKA:

Broj utrka: 35 [1985. – 2019., Melbourne 24 (1996. – 2019.), Adelaide 11 (1985. – 1995.)]

Broj krugova: 58

Duljina kruga: 5278 m

Duljina utrke: 306.124 km

Rekord kruga u utrci: 1:24.105 (Michael Schumacher, 2004.)

Apsolutni rekord kruga: 1:20.486 (Lewis Hamilton, Q3, 2019.)

REKORDI:

Pobjede: Michael Schumacher (4), McLaren (11)

Pole position: Lewis Hamilton (8), McLaren (10)

Najbrži krugovi: Kimi Räikkönen (6), Ferrari (9)

Pobjednička postolja: Lewis Hamilton (9), McLaren (26)

Prvi startni red: Lewis Hamilton (9), McLaren (22)

Utrka u vodstvu: Lewis Hamilton (8), McLaren (21)

Kilometara u vodstvu: Michael Schumacher (1190), McLaren (3010)

Bodovi: Lewis Hamilton (164), Ferrari (386.5)


Otkako se prvi puta pojavila u kalendaru Formule 1, staza u Melbourne Parku jedno je od najpopularnijih i najprijateljskijih okruženja, čime je postala omiljena među fanovima i vozačima. Melbourne Park zamijenio je Adelaide, dotadašnje mjesto održavanja Velike Nagrade Australije.

Staza je bila predmetom rasprave zbog mjesta na kojem se nalazi jer je prema tvrdnjama prijatelja okoliša jezero Albert Park, oko kojeg se nalazi staza, pretvoreno u igralište za bogate. Unatoč tome, staza se pokazala izuzetno uspješnom.

Riječ je o privremenoj uličnoj stazi, s mješavinom brzih, neprekinutih zavoja i tehničkih dijelova skrivenih među drvećem samoga parka, a njezin jedinstveni šarm i izazov koji predstavlja čine ju idealnim mjestom za početak nove sezone Formule 1.

Staza Albert Park smještena je u poslovnom središtu Melbournea, a sastoji se od javnih prometnica i parkirališta unutar samoga parka. Konfiguracijom je najsličnija stazi Gilles Villeneuve u Montrealu koja je također smještena u javnom parku, a obje su izuzetno zahtjevne za kočnice. Također, obje staze većinom se sastoje od pravaca, sporih zavoja i šikana.

Vozači kažu da je stazu lako naučiti, s tek nekoliko zahtjevnijih mjesta. S druge strane, malo je dugih ravnih dijelova zbog čega su pretjecanja rijetka, no uvođenje dvaju DRS zona 2012. donijelo je više pretjecanja.

Broj DRS zona još je dvaput povećan kako bi se olakšala pretjecanja koja su na Albert Parku uvijek bila problematična – 2018. na tri, a 2022. na četiri DRS zone zahvaljujući izbacivanju šikane koju su činili zavoji 9 i 10 koje je stvorilo novi period punoga gasa u drugom sektoru.

Staza ima prilično velike downforce zahtjeve zbog mnoštva zavoja i manjka dugih pravaca iako bi se to 2022. moglo donekle smanjiti zbog puno brže konfiguracije, a bitna je i stabilnost bolida prilikom naglih promjena smjera. Potrošnja guma među manjima je u kalendaru, ali zato su kočnice jako opterećene, posebno jer imaju malo vremena da se ohlade između uzastopnih kočenja, što će se također za nijansu smanjiti od 2022. zbog izbacivanja šikane u drugom sektoru.

Potreba je i vrlo dobra trakcija kako bi se što bolje ubrzalo na izlasku iz sporih šikana i nekih vrlo sporih zavoja.

Kao i svakoj privremenoj stazi, potrebno je neko vrijeme dok se na nju položi dovoljno gume, a dotad je prilično prljava i skliska. Novi asfalt položen je 2022., prvi puta otkako se vozi F1 na toj stazi 1996.

O povijesti utrke više pročitajte ovdje.

Treninge, kvalifikacije i utrku iz Australije pratite samo na kanalima Sport Kluba.